top of page
  • Writer's pictureMaron Theunis

3 dingen die je moet weten voor je eerste (meerdaagse) trektocht

Het maken van een trektocht is een geweldige manier om een nieuw gebied te leren kennen, je even terug te trekken in de natuur en te genieten van al het moois wat op je pad komt. Je leert jezelf en de wereld op een andere manier kennen of je komt gelijkgestemde mensen tegen. Klinkt ideaal, toch? Maar wanneer je voor het eerst een meerdaagse tocht gaat maken, kan dat best wel spannend zijn. De natuur is immers onvoorspelbaar en je bent soms kilometers van de bewoonde wereld verwijderd. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus gebruik deze 3 tips om goed beslagen ten ijs te gaan.


1. Schoeisel

Eén van de belangrijkste dingen wanneer je serieus (maar met plezier;) gaat wandelen, zijn goede wandelschoenen! Zonder goede wandelschoenen riskeer je een hoop blaren, pijnlijke voeten of enkelblessures. Hoewel die noodzaak in het vlakke Nederland vaak niet zo hoog lijkt, vind je in andere gebieden al snel meer heuvels, rotsen of zelfs bergen. Je voeten krijgen het dan zwaar te verduren als ze jou op simpele sneakers naar boven moeten dragen.


Afhankelijk van waar je heen gaat, heb je verschillende wandelschoenen nodig. Dat is logisch, want als je gaat wandelen op vulkanisch gesteente in IJsland heb je immers een andere ondergrond dan wanneer je gaat wandelen in de bergen in Noorwegen. Wandelschoenen zijn daarom ingedeeld in categorieën, die je gelukkig gewoon in de winkel kunt vinden! Het is wel aan te raden om naar een fysieke winkel te gaan voor de juiste schoenen, want als je een lange wandeltocht gaat maken spenderen je voeten er vele uren in en het is dan wel zo fijn als ze prettig zitten en je voet ondersteunen! Wees er ook op voorbereid dat je wandelschoenen van tevoren goed moet inlopen. Tijdens het inlopen kom je er namelijk achter of je de juiste sokken draagt of andere zooltjes nodig hebt.

hikeschoenen bergschoenen wandelschoenen meindl

2. Conditie opbouwen

Gefeliciteerd, de eerste stap is gezet! Wanneer je wandelschoenen hebt gekocht, kun je deze gaan inlopen. Dat inlopen is niet alleen goed voor je voeten, maar ook voor je conditie. Je kunt je misschien wel voorstellen dat een meerdaagse trektocht waarbij je met al je spullen dagelijks van plek tot plek loopt, vrij inspannend is. Zeker wanneer je echt de hoge bergen in trekt, vraagt dat veel van je conditie door de steile beklimming. Wanneer je zo’n tocht gaat maken, kun je je daarnaast ook snel vergissen in het gewicht dat je op je rug hebt. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn wanneer je je goed voorbereid op de trip. Meestal red je het met een basisconditie al ver in de bergen, maar voor je eigen gemak kan het fijn zijn om daarin alvast wat te trainen.


De weken voor je eerste tocht kan het fijn zijn om wat extra te bewegen, zodat je spiermassa en vooral ook conditie opbouwt. Hoe je dit aanpakt, is volledig afhankelijk van wat voor jou fijn werkt! Zo kun je naar de sportschool gaan en op de loopband of crosstrainer bewegen, maar je kunt ook gaan wandelen, hardlopen of zwemmen. Zeker wanneer je ervoor kiest om van tevoren lekker veel te wandelen, kun je goed opbouwen hoeveel gewicht je met je meedraagt. Begin bijvoorbeeld zonder rugzak en bouw dan langzaam op door deze langzaam te vullen met bagage.

wandelconditie trekrugzak hiken Georgië

3. In geval van nood

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Je gaat er natuurlijk vanuit dat alles gewoon zoals gepland gaat. Maar net zoals overal, zit een ongeluk in een klein hoekje. Je kunt daarom maar beter voorbereid zijn op tegenvallers, zodat je jezelf en jouw veiligheid goed kunt waarborgen. Zorg ervoor dat je genoeg eten mee hebt, want wandelen kost veel energie. Je kunt hierbij denken aan fruit, notenrepen of een boterham. Probeer wel vooral eten mee te nemen die lichter van gewicht zijn, want hoe minder je meeneemt hoe meer energie je jezelf ook weer bespaart! Iets anders dat veel gewicht inneemt, is water. Water is hartstikke belangrijk, maar is natuurlijk wel zwaar. Je kunt daarom beter een waterfilter meenemen naast je eigen fles, zodat je schoon water kunt drinken uit beekjes wanneer dat nodig is.


Afhankelijk van waar je heen gaat, kan het ook een prettig gevoel geven om een satelliettelefoon mee te nemen. Hoewel deze vaak al snel vrij prijzig is, ben je hiermee wel altijd in staat om contact te leggen met mensen.


En onthoud: laat geen sporen achter! Raap na een nachtje kamperen onder de sterren dus gewoon netjes je plastic verpakkingen op en zorg ervoor dat je de natuur niet onnodig beschadigt. Zo kunnen we allemaal nog lang van haar genieten!

wat te doen bij nood tijdens het hiken sateliet telefoon

Sta je na het lezen van dit artikel al te popelen om te hiken? Wij ook! Wanneer je ervoor kiest om met NOMADventure mee te gaan op reis naar Georgië of Kazachstan zorgen we ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken om de voorbereiding. De meeste dingen worden door ons namelijk gewoon geregeld, en voor alle andere dingen kun je terecht met vragen of advies! Bram, Joenah en Vince staan je maar al te graag te woord!


Check de website nomadventure.nl voor meer informatie.


129 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page