top of page
  • Writer's pictureJoenah Malot

Hoe bereid je jezelf voor op hiken in hooggebergte?

Updated: Apr 28, 2023

Op zoek naar een uitdagende outdoor-ervaring? Dan is hiken in het hooggebergte misschien wel iets voor jou! Het is een geweldige manier om jezelf uit te dagen en je grenzen te verleggen én dit ten midden van de prachtige natuur. Maar als je onvoorbereid aan zo'n avontuur begint, kan het snel omslaan in een nachtmerrie... In dit blogartikel leggen we je uit waar je op moet letten bij het voorbereiden op een hiketocht in de bergen.


Kies je route


Een goede voorbereiding begint bij het kiezen van de juiste route. Kies een trail dat past bij je fitheid en ervaring. Begin niet meteen met de moeilijkste tocht als je nog geen idee hebt van wat je tijdens zo'n tocht doorstaat. Stel jezelf op voorhand enkele vragen om tot de voor jou perfecte trail te komen, zoals: ‘heb ik hoogtevrees’, ‘heb ik eerder last gehad van hoogteziekte’, ‘slaap ik liever in een tentje of in een guesthouse’?


Zorg er ook voor dat je de route van tevoren goed bestudeert. Kijk naar de lengte van de tocht, de hoogtemeters die je gaat maken en de moeilijkheidsgraad. Het is ook heel belangrijk een wandel-GPS mee te nemen of de trail op je telefoon te downloaden in een wandel app.

Zorg voor de juiste uitrusting


Het is essentieel dat je de juiste uitrusting meeneemt. Goede wandelschoenen zijn de allergrootste must voor een wandeling in de bergen. Zorg er ook voor dat je kleding geschikt is voor de weersomstandigheden in de bergen. Zo is het bijvoorbeeld slimmer om synthetische stof of merinowol te verkiezen boven katoen. Hier ga je immers sneller in zweten en dit krijgt sneller geurtjes… Als het begint te regenen zal je jezelf ook heel dankbaar zijn als je een goede regenjas mee hebt genomen. Ook een zonnebril, zonnebrandcrème en een petje zijn belangrijke items om mee te nemen in de bergen, ook al lijkt het ’s ochtends bewolkt. Vier seizoenen in één dag zijn geen uitzondering in de bergen!


Zeker als je hooggebergtes intrekt is het belangrijk wandelstokken mee te doen. Deze zorgen voor meer ritme, evenwicht en balans, zeker als je met een zware rugzak loopt. Ze ontlasten daarbovenop ook je knieën tijdens het lopen. Door de ondersteuning en ontlasting is het lopen minder vermoeiend en houd je het langer vol.

Vergeet je eten en drinken niet


Eten en drinken zijn net zo belangrijk als de juiste uitrusting. Je doet er slim aan tijdens het hiken je maaltijden gelijkmatig over de dag verdelen: ontbijt, snack, lunch, snack, avondeten, avondsnack. Zo heb je gedurende de hele dag genoeg energie. Zorg dat je voldoende water bij je hebt, vooral tijdens warme dagen. Hierbij is een waterfilter zeer handig, zo kan je veilig uit bergstroompjes en rivieren drinken. Neem ook snacks mee zoals noten, fruit en energierepen of lokale snacks zoals churchkhela of chechil. In de bergen is het extra belangrijk om je energievoorraad op peil te houden.

Bereid je fysiek voor


Hiken in de bergen kan erg vermoeiend zijn voor je lichaam. Bereid je daarom fysiek voor op de tocht. Doe regelmatig aan sporten zoals hardlopen, wandelen of fietsen om je conditie op peil te houden. Ga eventueel ook wandelen met een rugzak om te wennen aan het gewicht dat je mee gaat dragen tijdens de hike.

Zorg voor goede informatie


Informeer altijd bij de lokale experts over de weersomstandigheden, wandelroutes en eventuele gevaren. Zo ben je goed voorbereid en weet je waar je eventueel op moet letten tijdens de hike. Zie je even door de bomen het bos niet meer? Je kan ook kiezen om een hikevakantie te boeken bij een toffe reisorganisatie. Zij hebben dit voorbereidingswerk immers al voor jou gedaan en voorzien professionele begeleiding tijdens een tocht!


Met deze tips kan je jezelf goed voorbereiden op een hiketocht in het bergen. Heb je nog vragen en ben je enthousiast om mee te gaan op een van onze bergtochten? Neem dan gerust contact met ons op!



149 views0 comments

Recent Posts

See All

留言


bottom of page